Pengembangan Media Pembelajaran Teknik Dasar Pencak Silat Menggunakan Audio Visual Untuk Siswa Sekolah Dasar Aisyiyah Kota Malang

Putri Garuda A. Lamahala, Eko Hariyanto

Abstract


This study aims to develop learning media in PJOK martial arts materials regarding the basic techniques of pencak silat using audio-visual for students of Aisyiyah Elementary School Malang City. One of the media that will be developed by researchers is audio-visual media. This research is a research and development type research. The development model developed in this study refers to the multimedia learning design process development model according to Lee and Owen (2004:93) with the following steps: (1) conducting a Need Assessment or needs analysis (2) Design or product design (3) Development or product development (4) Implementation or implementation (5) Evaluation or product evaluation. The developed product will be packaged in a file in the form of a VCD. In producing a product that is effectively used, steps are needed such as, by conducting a validity test from experts, namely media experts, learning experts and pencak silat experts. Based on the results of the validity of the percentage obtained by 96.6% media experts, 72.2% learning experts and 77.2% martial arts experts. The results obtained from field trials are: 82.3% small group and 83.2% large group trial. Based on the results of the analysis obtained from the validity test of several experts and field trials, it can be concluded that the product developed by the researcher is the development of learning media for the basic techniques of pencak silat using audio-visual "Very Valid" or feasible to use and can be used as a learning resource in the learning process of PJOK material. martial arts.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran dalam PJOK materi beladiri mengenai teknik dasar pencak silat menggunkan audio visual untuk siswa Sekolah Dasar Aisyiyah Kota Malang. Salah satu media yang akan dikembangkan oleh peneliti berupa media audio visual. Penelitian ini merupakan penelitian jenis pengembangan (Research and Development) model pengembangan yang dikembangkan pada penelitian ini mengacu pada model pengembangan proses desain pembelajaran multimedia menurut Lee and Owen (2004:93) dengan langkah-langkah sebagai berikut:(1) melakukan Need Assesment atau analisis kebutuhan (2) Design atau desain produk (3) Development atau pengembangan produk (4) Implementation atau pelaksanaan (5) Evaluation atau evaluasi produk. Produk yang dikembangakan akan dikemas dalam sebuah file berupa VCD. Dalam menghasilkan suatu produk yang efektif digunakan, dibutuhkan langkah-langkah seperti, dengan mengadakan uji validitas dari para ahli yaitu ahli media, ahli pembelajaran dan ahli pencak silat. Berdasarkan hasil validitas yang diperoleh persentase sebesar 96,6% ahli media, 72,2% ahli pembelajaran dan 77,2% ahli pencak silat. Hasil yang diperoleh dari uji coba lapangan yaitu: 82,3% kelompok kecil dan 83,2% uji coba kelompok besar. Berdasarkan hasil analisis yang diperoleh dari uji validitas beberapa ahli dan uji coba lapangan dapat disimpulkan bahwa produk yang dikembangkan oleh peneliti berupa pengembangan media pembelajaran teknik dasar pencak silat menggunakan audio visual ”Sangat Valid” atau layak digunakan dan dapat dijadikan sumber belajar dalam proses pembelajaran PJOK materi beladiri pencak silat.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.