Literatur Review: Hubungan Pengetahuan Dengan Perilaku Aktifitas Olahraga Pada Anak Usia Sekolah Dan Remaja

Ika Harni Lestyoningsih, Sri Lindawati

Abstract


Currently, the Covid-19 pandemic is still attacking some of the world's population, including Indonesia, having an impact on morbidity and mortality, including school-age children and adolescents. Physical activity is known to provide us with many health benefits, including in dealing with the COVID-19 pandemic. Physical activity must still be done even during the pandemic. We must know that physical activity is safe to do during a pandemic. This is done according to procedures to minimize the spread of Covid-19. The background of this study aims to collect and analyze articles related to knowledge and attitudes with sports activity behavior in school-age children and adolescents during the Covid-19 pandemic. This research method uses literature review, articles are collected using search engines such as Science Direct and EBSCO. The criteria for the articles used are those published in 2017-2021. The results of the situation analysis of the low behavior of sports activities in school-age children and adolescents during the Covid-19 pandemic, became the issue behind the morbidity and mortality rates in school-age children and adolescents. Improving physical learning, sports and health in the new normal era of the Covid-19 pandemic, of course, within the framework of rebuilding the world of education with the health sector during the Covid-19 pandemic. The negative impact of the COVID-19 pandemic is very complex. The condition of education is getting worse in terms of its implementation, the use of science and technology in the application of physical activity behavior in school-age children and adolescents has not run fully optimally. Obstacles in the implementation of e-learning due to Large-Scale Social Restrictions (PSBB), all educational institutions conduct online learning. Physical education and health learning are very necessary in order to maintain and improve fitness, this is in accordance with the prevention of the transmission of COVID-19, namely by increasing immunity.

The conclusion is that increasing knowledge and attitudes with sports activity behavior in school-age children and adolescents during the Covid 19 pandemic requires comprehensive handling of various aspects of education and health and the environment of school-age children and adolescents.

 

Saat ini Pandemi Covid-19 masih menyerang sebagian penduduk dunia termasuk Indonesia, berdampak pada morbiditas dan mortalitas termasuk pada anak usia sekolah dan remaja. Aktivitas fisik diketahui memberikan kita banyak manfaat dalam hal kesehatan, termasuk dalam menghadapi pandemi COVID-19. Aktivitas fisik harus tetap dilakukan walaupun sedang masa pandemi. Kita harus mengetahui aktivitas fisik yang aman dilakukan pada saat pandemi. Hal ini dilakukan sesuai prosedur untuk meminimalisir agar tidak terjadi penularan Covid-19. Latar belakang penelitian ini bertujuan untuk mengumpulkan dan menganalisis artikel yang berhubungan dengan pengetahuan dan sikap dengan perilaku aktifitas olahraga pada anak usia sekolah dan remaja dimasa pandemi Covid-19. Metode penelitian ini menggunakan literature review, artikel dikumpulkan menggunakan mesin pencari seperti Science Direct dan EBSCO. Kriteria artikel yang digunakan adalah yang diterbitkan tahun 2017-2021. Hasil analisis situasi rendahnya perilaku aktifitas olahraga pada anak usia sekolah dan remaja dimasa pandemi Covid-19, menjadi isu dibalik angka morbiditas dan mortalitas pada anak usia sekolah dan remaja. Peningkatan pembelajaran jasmani olahraga dan kesehatan di era new normal pandemic Covid-19, tentunya dalam kerangka membangun kembali dunia pendidikan bersama pihak kesehatan pada masa pandemi Covid-19. Dampak negatif pandemic Covid-19 ini sangat kompleks. Kondisi pendidikan yang semakin lama semakin terpuruk dari segi implementasinya, pemanfaatan IPTEK dalam penerapan perilaku aktifitas fisik olahraga pada anak usia sekolah dan remaja belum berjalan sepenuhnya secara optimal. Kendala dalam implementasi e-learning akibat dari Pembatasan Sosial Berskala Besar (PSBB), seluruh lembaga pendidikan melakukan pembelajaran dalam jaringan. Pembelajaran pendidikan jasmani dan kesehatan sangat diperlukan dalam rangka menjaga dan meningkatkan kebugaran hal ini sesuai dengan pencegahan penularan covid-19 yaitu dengan meningkatkan imunitas.

Kesimpulanya adalah peningkatan pengetahuan dan sikap dengan perilaku aktifitas olahraga pada anak usia sekolah dan remaja di masa pandemi Covid 19 membutuhkan penanganan yang komprehensif dari berbagai aspek pendidikan dan kesehatan serta lingkungan dari anak usia sekolah dan remaja


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.