Analisis Pelaksanaan Kurikulum Merdeka Belajar SD Negeri Percobaan 2 Kota Malang

Muhamad Firdaus

Abstract


Abstract: Education is one of the most important factors affecting the quality of human resources and the progress of a nation. In the dynamics of time, the educational process can produce creative and innovative ideas. Indonesia has just implemented a new learning curriculum. This is the 11th time since independence that Indonesia has changed its curriculum. Currently, what is being implemented is the independent learning curriculum. The independent learning education curriculum was only inaugurated in 2022, of course, it has advantages and obstacles in its implementation. The purpose of writing this article is among others to identify and analyze the process of implementing the independent learning curriculum at SD Negeri Experimental 2 Malang City. The research method conducted by the author in this article is a qualitative observation method at SD Negeri Experimental 2 Malang City. The implementation of the independent learning curriculum is said to be more effective than before, although schools still experience obstacles, problems and obstacles, such as lack of teacher knowledge, students difficulties in adapting to the independent curriculum, to the lack of contribution of parents in the implementation of the independent learning curriculum.


Keywords: Curriculum; freedom of learning; analysis


Abstrak: Pendidikan merupakan salah satu faktor terpenting yang mempengaruhi kualitas sumber daya manusia dan kemajuan suatu bangsa. Dalam dinamika waktu, proses pendidikan dapat menghasilkan ide-ide yang kreatif dan inovatif. Indonesia baru saja menerapkan kurikulum pembelajaran baru. Ini yang ke-11 kalinya sejak kemerdekaan Indonesia melakukan pergantian kurikulum. Saat ini, yang sedang diterapkan yaitu kurikulum merdeka belajar. Kurikulum pendidikan merdeka belajar baru diresmikan pada tahun 2022, tentu saja memiliki keunggulan dan hambatan dalam pelaksanaannya. Tujuan penulisan artikel ini antara lain untuk mengidentifikasi dan menganalisis proses penerapan kurikulum merdeka belajar di SD Negeri Percobaan 2 Kota Malang. Adapun metode penelitian yang dilakukan oleh penulis pada artikel ini yaitu metode observasi kualitatif pada SD Negeri Percobaan 2 Kota Malang. Pelaksanaan kurikulum merdeka belajar pada dikatakan lebih efektif dibanding sebelumnya, walaupun sekolah masih mengalami kendala, permasalahan dan penghambat, seperti kurangnya pengetahuan guru, kesulitan siswa dalam beradaptasi dengan kurikulum merdeka, hingga kurangnya kontribusi orang tua siswa dalam pelaksanaan kurikulum merdeka belajar.


Kata kunci: kurikulum; merdeka Belajar; analisis


Full Text:

PDF

References


Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Education

FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090. https://doi.org/10.31949/- educatio.v7i3.1279.

Hasanah, H. (2017). Teknik-Teknik Observasi. Jurnal at-Taqaddum, 8(1), 21. https://doi.org/10.21580/-

at.v8i1.1163.

Keputusan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor. (2021). Tentang Pengakuan Satuan Kredit Semester

Pembelajaran Program Kampus Merdeka.

https://lldikti5.kemdikbud.go.id/home/detailpost/salinan-keputusan-menteri-pendidikan-dankebudayaan-nomor-74p2021.

Nurwiatin, N. (2022). Pengaruh Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar dan Kesiapan Kepala Sekolah

terhadap Penyesuaian Pembelajaran di Sekolah. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi,

(2), 472–487. https://journalstkippgrisitubondo.ac.id/index.php/Edusaintek Pengaruh.

Triwiyanto, T. (2019). Manajemen Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Undang-Undang Republik Indonesia. (2003). Nomor 20 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

https://jdih.kemdikbud.go.id/sjdih/siperpu/dokumen/salinan/UU_tahun-2003_nomor020.pdf.

Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka:

Sebuah Kajian Literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185.

https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.11718.




DOI: https://doi.org/10.17977/um083.7880

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


This proceeding series is indexed by:

ipiii.pnggoogle.png

ISSN: 2987-2448