EVALUASI PEMBELAJARAN ONLINE PADA MATA PELAJARAN PJOK PADA SISWA SEKOLAH DASAR DI KALA PANDEMI COVID 19

Muhammad Rakan Raihan

Abstract


The purpose of writing this article is to describe the main points of discussion from several research journals that contain the evaluation of online learning during the COVID-19 pandemic, especially in PJOK subjects for elementary school students. The method used is literature review. The evaluation model used is SWOT analysis. At this time all activities including teaching and learning use an online basis without face to face, in order to reduce crowds and aim to break the Covid-19 chain. Based on several articles reviewed, there are positive and negative impacts of online learning, especially PJOK subjects in elementary schools. The conclusion in this article review is that educators and students alike adapt to this situation, this online learning requires skills in the field of technology, there are some teachers who still have difficulty operating technology, for students there are obstacles in the facilities. The facilities used are smartphones, most elementary school students don't have their own smartphones, then there are smartphones that are used by working parents and there are still parents who can't operate smartphones properly.


Full Text:

PDF

References


Aji, R. H. 2020. Dampak Covid-19 Pada Pendidikan Di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, Dan Proses Pembelajaran. Jurnal Sosial & Budaya Syar-I, 7(5).

Anugrahana, A. 2020. Hambatan, Solusi Dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3).

Artini, N. K. 2020. Tantangan Dan Peluang Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Online Masa Covid-19. Jurnal Jayapangus Press, 3(2).

Astiti, K. A. 2017. Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: CV Andi Offset.

Belawati, T. 2020. Pembelajaran Online. Jakarta: Universitas Terbuka Kemendikbud.

Budiwanto, S. 2015. Tes Dan Pengukuran Dalam Keolahragaan. Malang: Universitas Negeri Malang.

Fathoni, A. F. 2018. The Role Of Blended Learning On Cognitive Step In Education Of Sport Teaching By Adjusting The Learning Style Of The Students. Jurnal Kemajuan Dalam Penelitian Ilmu Kesehatan, 12(1), 208–213.

Firman, F., & Rahayu, S. 2020. Pembelajaran Online Di Tengah Pandemi Covid-19. Indonesian Journal Of Educational Science, 2(2).

Hamdani, A. R., & Priatna, A. 2020. Implementasi Pembelajaran Daring (Full Online) Dimasa Pandemi Covid- 19 Pada Jenjang Sekolah Dasar Di Kabupaten Subang. Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 6(1).

Handayani, L. 2020. Keuntungan, Kendala Dan Solusi Pembelajaran Online Selama Pandemi Covid-19 : Studi Ekploratif Di SMPN 3 Bae Kudus. Journal Industrial Engineering & Management Research ( Jiemar), 1(2).

Jayul, A., & Irwanto, E. 2020. Model Pembelajaran Daring Sebagai Alternatif Proses Kegiatan Belajar Pendidikan Jasmani Di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(2).

Kristiono, D. I., Dwiyogo, W. D., & Hariadi, I. 2019. Pembelajaran Ilmu Gizi Olahraga Berbasis Blended Learning Pada Mahasiswa Pendidikan Jasmani, Kesehatan, Dan Rekreasi. Jurnal Pendidikan, 4(2), 236.

Maftuhatin, L. 2014. Evaluasi Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus (Abk) Di Kelas Inklusifdi SD Plus Darul ‘Ulum Jombang. Jurnal Studi Islam, 5(2).

Manalu, R. B., & Nainggolan, A. P. 2020. Motivasi Siswa Kelas Xi Ipa 1 Dalam Mengikutipembelajaran Pendidikan Jasmani Berbasis Online Di SMA Angkasa 1 Lanud Soewondo. Jurnal Penjakora, 7(2), 102–125.

Nisak, Z. 2013. Analisis SWOT Untuk Menentukan Strategi Kompetitif. Jurnal Ekbis, 9(2).

Peerasak, K., Chaiyot, R., & Sumalee, C. 2015. A Development Of A Collaborative Blended Learning Model To Enhance Learning Achievement And Thinking Ability Of Undergraduate Students At The Institute Of Physical Education. Academic Journals, 10(15), 2168–2177.

Ramadhan, A., & Sofiyah, F. R. 2013. Analisis SWOT Sebagai Landasan Dalam Menentukan Strategi Pemasaran (Studi Mcdonald’s Ring Road). Jurnal Media Informasi Manajemen, 1(4).

Rukajat, A. 2018. Teknik Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: CV Budi Utama.

Salsabila, U. H., Sari, L. I., & Lathif, K. H. 2020. Peran Teknologi Dalam Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 17(2).

Samsiyah, N. 2020. Pembelajaran Daring Masa Pandemi Corona (Kegiatan Belajar Dirumah Dalam Group Kelas 4 Mi As-Salam). Jurnal Ibtida’, 1(2).

Sari, D. P., & Sutapa, P. 2020. Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh Dengan Daring Selama Pandemi Covid-19 Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan (PJOK). Semninar Nasional Universitas Pgri Palembang, 1(1).

Simanjuntak, S. Y., & Kismartini. 2020. Respon Pendidikan Dasar Terhadap Kebijakan Pembelajaran Jarak Jauh Selama Pandemi Covid-19 Di Jawa Tengah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(3).

Sumbodo, P. 2016. Penerapan Metode Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Keterampilan Bolavoli Pada Siswa Kelas Xi TSM SMK Murni 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2015/2016. Skripsi Jurusanpendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi, 1(1).

Winarno, M. E. 2004. Evaluasi Dalam Pendidikan Jasmani Dan Olahraga. Jakarta: Center For Human Capacity Development.

Winarno, M. E. (2006). Dimensi Pembelajaran Pendidikan Jasmani & Olahraga. Laboratorium Jurusan Ilmu Keolahragaan : FIP Univ. Negeri Malang.

Wulan, E. R., & Rusdiana, A. 2014. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Pustaka Setia Bandung.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.