KISI-KISI DAN PRINSIP-PRINSIP PROFIL PELAJAR PANCASILA

Kusrini Setyowati, Imron Arifin, Juharyanto Juharyanto

Abstract


Abstract: This research basically aims to find out how far the indicators are related to the profile of Pancasila students.. This research is a supporting study related to the grid and principles of the Pancasila student profile where the researcher describes the key elements of the Pan-casila student profile indicator based on the nation's personality. This research uses litera-ture study method (Literature Review). Through reading, taking notes, and studying, a framework of thought is created about the grid and principles of the Pancasila student pro-file. The results of this study are based on the main indicators of the profile of Pancasila students, namely: first, religious ethics. second, personal ethics. Third, ethics to humans. Fourth, ethics towards nature and fifth, state ethics. Then the attitude of global diversity with the main characteristics, namely: first, recognizing and appreciating culture. Second, intercultural communication skills in interacting with others. Third, introspect and be re-sponsible for the experience of diversity. The gotong royong indicator has the key element of collaborating or collaboration between students on positive things, helping each other, and caring and sharing. And the attitude of critical reasoning has the main elements, namely: first, obtaining and processing information and ideas. Second, analyze and evaluate reason-ing. Third, reflect on thoughts and thought processes. And fourth, make a decision. The crea-tive attitude has main elements, namely: first, generating original ideas and second, produc-ing works and third, original actions.

 

Keywords: Pancasila student profile,Indicators, Key elements.

 

Abstrak: Penelitian ini pada dasarnya memiliki tujuan untuk mengetahui sejauh mana indikator terkait dengan profil pelajar Pancasila. Penelitin ini sebagai kajian pendukung terkait dengan kisi-kisi dan prinsip-prinsip profil pelajar Pancasila dimana peneliti memaparkan elemen kunci indikator profil pelajar Pancasila berdasarkan kepada kepribadian bangsa. Penelitian ini menggunakan metode studi literature (Literature Riview). Melalui membaca, mencatat, dan menelaah maka tercipta kerangka pemikiran tentang kisi-kisi dan prinsip-prinsip profil pelajar Pancasila. Hasil dari penelitian ini adalah berdasarkan indikator utama profil pelajar pancasila yaitu: pertama, etika beragama. kedua,  etika pribadi. Ketiga, etika kepada manusia. Keempat, etika terhadap alam serta kelima, etika bernegara. Kemudian sikap Berkebhinekaan global dengan ciri-ciri utama yaitu: pertama, mengenal dan menghargai budaya. Kedua, kemampuan...komunikasi...interkultural...hubungannya dengan sesama. Ketiga, introspeksi, bertanggung jawab pada pengalaman kebhinekaan. Indikator...gotong royong memiliki elemen kunci berkolaborasi atau kerjasama antar pelajar pada hal-hal positif, saling...menolong, serta peduli dan berbagi. Serta sikap bernalar kritis memiliki elemen utama yaitu: pertama, mendapat...dan memproses informasi dan ide. Kedua, menganalisis...dan mengevaluasi penalaran. Ketiga, melihat kembali pemikiran dan proses berpikir. Serta keempat,...membuat keputusan. Sikap kreatifitas memiliki elemen...utama yaitu: pertama, menghasilkan ide original serta kedua,  menghasilkan karya dan ketiga, perbuatan original.

 

Kata Kunci: Profil pelajar Pancasila, Indikator, Elemen kunci

Full Text:

PDF

References


Faiz, A. and Kurniawaty, I. (2022) ‘Urgensi Pendidikan ilai di Era Globalisasi’, JURNALBASICEDU, 6(3), pp. 3222–3229.

Hidayah, Y. and Suyitno (2021) ‘Kajian Media Pembelajaran Berbasis Interaktif Untuk Memperkuat Profil Pelajar Pancasila Di Sekolah Dasar’, JPKN, 11(2).

Juliani, A. J. and Bastian, A. (2021) ‘Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Wujudkan Pelajar Pancasila’, pp. 257–265.

Sulistyarini (2015) ‘Pengembangan Karakter Berbasis Pancasila Melalui Pendidikan Kewarganegaraan’, Jurnal Bhineka Tunggal Ika, 2(1), pp. 1–7.

Syam, M. N. (2001) ‘Filasat Pancasila Sebagai Filsafat Pendidikan - Landasan dan Wawasan Normatif Praktek Kependidikan’.

Taufiqurrahman (2018) Pendidikan Pancasila. Ponorogo: UNIDA Gontor Press.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.