PROFIL PELAJAR PANCASILA DITINJAU DARI KONSEP SOSIO NASIONALISME

Muhammad Holqi Rizki Azhari

Abstract


Abstract: This research provides a scientific explanation regarding the preparation for the application of the Pancasila student profile as a reference for the national curriculum. In this study, the researcher explained the importance of clear and concrete systematics for students to understand the direction of the Pancasila student profile. In preparing materials as teaching materials, the importance of transforming value elements that are explained in a concrete way, clear explanations to students in the era of the technological industrial revolution are the main points so that goals can be conveyed clearly, not just text language but utilizing creative media that thrive in this era. This study uses a descriptive qualitative approach to the type of library study. 

Keywords: Student profile of Pancasila, Nationalism, Socialism

 

 

Abstrak: Penelitan ini memberikan paparan ilmiah mengenai persiapan penerapan profil pelajar Pancasila sebagai acuan kurikulum nasional. Pada penelitian ini, peneliti memaparkan pentingnya sistematika yang jelas dan konkret untuk peserta didik mengerti arah tujuan profil pelajar Pancasila. Dalam menyiapkan materi sebagai bahan ajar, pentingnya mentransfomasikan unsur-unsur nilai yang jelaskan secara konkret, penjelasan secara gamblang kepada peserta didik di era revolusi industry teknologi merupaka poin utama sehingga tujuan dapat tersampaikan dengan jelas, buka sekedar bahasa teks tetapi memanfaatkan media kreatif yang berkembang di era ini. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif jenis studi Pustaka.

 

Kata Kunci: Profil pelajar Pancasila, Nasionalisme, Sosialisme

Full Text:

PDF

References


Abdillah, F. (2021) ‘Tracing ’ Profil Pelajar Pancasila ’ Within The Civic Education Textbook : Mapping Values For Adequacy’, Jurnal Moral Kemasyarakatan, 6(2), pp. 96–105. doi: https://doi.org/10.21067/jmk.v6i2.5906.

Ellya Novera, Daharnis, Yeni Erita, A. F. (2021) ‘Jurnal basicedu’, Jurnal basicedu, 5(6), p. 6349_6356.

Indra, D. K. and Robbah, A. (2021) ‘Implementasi Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Permendikbud Nomor 23 Tahun 2017 di SMK Raden Patah Mojosari’, ANTARRA: Jurnal Administrasi Bisnis dan …, 1, pp. 17–28.

Ismail, S., Suhana, S. and Zakiah, Q. Y. (2021) ‘Analisis Kebijakan Pengautan Pendidikan Karakater Dalam Mewujudkan Pelajar Pancasila’, Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(1), pp. 76–84.

Juliani, A. J. and Bastian, A. (2021) ‘Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Wujudkan Pelajar Pancasila’, pp. 257–265.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.