PENDIDIKAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DITINJAU DARI KONSEP KEPEMIMPINAN

Andi Aulia Resky Novianti Alnisyar

Abstract


Abstract: The author compiled a study to look at the education profile of Pancasila students in terms of the concept of leadership seen from the background of the profile of Pancasila students having characteristics, namely faith, piety to God Almighty and noble character, global diversity, mutual cooperation, independence, critical reasoning, and creativity. Leadership is the nature and style of a leader carrying out tasks in order to achieve his goals. This study aims to explain (1) understanding the concept of leadership on the profile of Pancasila; (2) the leadership of the principal seeks to grow and develop the profile of Pancasila students. The research method used is a qualitative method with a literature study approach. Literature study of data is carried out through observation, analysis and presentation of results.

 

Keywords: Leadership, Profile of Pancasila students

 

Abstrak: Penulis menyusun penelitian untuk melihat pendidikan profil pelajar pancasila ditinjau dari konsep kepemimpinan dilihat dari latar belakang profil pelajar pancasila memiliki karakteristik yaitu beriman, bertaqwa kepada tuhan yang maha esa dan berakhlak mulia, kebhinekaan global, gotong-royong, mandiri, bernalar kritis, dan kreatif sedangkan kempemimpinan merupakan sifat dan gaya seorang pemimpin menjalankan tugas agar mencapai tujuannya. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan mengenai (1) pemahaman konsep kepemimpinan terhadap profil pancasila; (2) kepemimpinan kepala sekolah berupaya menumbuhkan dan mengembangkan profil pelajar pancasila. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif dengan pendekatan studi pustaka. Studi pustaka data dilakukan melalui pencermatan, analisis dan penyajikan hasil.

 

Kata Kunci: Kepemimpinan, Profil pelajar Pancasila

Full Text:

PDF

References


Aditomo, A. (2021). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila .Pusat Asesmen dan pembelajaran. Jakarta.

Covey, S. R. (2004). “The 8th Habit”. Jakarta : PT. Gramedia. https://www.academia.edu/7760975/The_8th_Habit_Stephen_R_Covey

Depdiknas. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.