PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER BAGI SISWA DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0

Agustinus Nong Masri

Abstract


Abstract: This study aims to describe character education and the Industrial Revolution 4.0 and formulate concrete steps that can be used to help strengthen character education programs to prepare students to be competent in this digital era while upholding human values. The method used in this research is literature study. This method is carried out by finding and reading relevant reading sources related to character education in the era of the Industrial Revolution 4.0. The result of this study is that character education is a way to shape student behavior to become good human beings in the future. This formation activity starts early so that the character that is instilled can be firmly attached to the person. The strategies used to carry out character education in the IR 4.0 period include: character education planning by teachers must be formulated in depth and have an impact on student personality development, the educational curriculum must be relevant to the existence of current technology which is quite in demand by students, administrative systems schools must assist teachers in applying character education-based learning, the teacher must be able to carry out in-depth and systematic discussions with each student to determine the cognitive development and character of each student, and the teacher must also be able to show a good attitude as a role model for students to be imitated and practiced by the students themselves.

 

Keywords: Character education, IR 4.0

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk untuk mendeskripsikan pendidikan karakter dan revolusi industri 4.0 serta merumuskan langkah-langkah konkret yang bisa digunakan untuk membantu memperkuat program pendidikan karakter guna menyiapkan siswa-siswi untuk dapat berkompetensi di era digital. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah studi literatur. Hasil dari penelitian ini ialah bahwa pendidikan karakter adalah cara untuk membentuk perilaku siswa untuk menjadi insan yang baik di masa mendatang. Kegiatan pembentukan ini dimulai sejak dini sehingga karakter yang ditanamkan dapa melekat kuat dalam diri pribadi. Strategi yang dipakai untuk menjalankan pendidikan karakter di masa IR 4.0 antara lain: perencanaan pendidikan karakter oleh para guru harus dirumuskan secara mendalam dan berdampak bagi perkembangan kepribadian siswa, kurikulum pendidikan harus relevan dengan keberadaan teknologi saat ini yang cukup diminati oleh siswa-siswa, sistem administrasi sekolah harus membantu guru dalam mengaplikasikan pembelajaran berbasis pendidikan karakter, guru harus bisa melakukan diskusi secara mendalam dan sistematis dengan setiap siswa untuk mengetahui perkembangan kognitif dan karakter masing-masing siswa, dan guru juga harus bisa menunjukkan sikap yang baik sebagai role model bagi siswa untuk ditiru dan dipraktekkan oleh siswa sendiri.

 

Kata Kunci: Pendidikan karakter, IR 4.0  


Full Text:

PDF

References


Agboola, A. and Tsai, K. C. (2012) ‘Bring Character Education into Classroom’, International Journal of Environmental & Science Education, 3(2), pp. 163–170. doi: 10.12973/eu-jer.1.2.163.

Birhan, W. et al. (2021) ‘Exploring the context of teaching character education to children in preprimary and primary schools’, Social Sciences & Humanities Open, 4(1), p. 100171. doi: 10.1016/j.ssaho.2021.100171.

Budiana, I. and Atieka, T. A. (2019) ‘Peran Pendidikan Karakter dan Kreativitas Siswa Dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0’, Jurnal Madani, 2(2), pp. 331–341. doi: 10.33753/madani.v2i2.76.

Cheung, C. kiu and Lee, T. yan (2010) ‘Improving social competence through character education’, Evaluation and Program Planning, 33(3), pp. 255–263. doi: 10.1016/j.evalprogplan.2009.08.006.

Heriyanto et al. (2019) ‘La educación del carácter en la era de la revolusi industri 4.0 y su relevansi en el proceso de transformación del aprendizaje en la escuela secundaria’, ARTÍCULOS, 24(5), pp. 327–340.

Ifadah, L. (2019) ‘The method of strengtheningcharacter education values for students in industrial revolution 4.0 era’, AT-Tarbiyah: Journal of Islamic Culture and Education, 4(2), pp. 144–166. doi: 10.18326/attarbiyah.v4i2.144-166.

Lickona, T. (2009) Educating for Character. New York: Bantam Books.

Nurdianita Fonna (2019) Pengembangan Revolusi Industri 4.0 dalam Berbagai Bidang. Bogor: Guepedia Publisher.

Prihatni, Y., Supriyoko, K. and Kandiawan, S. (2019) ‘The Implementation of Tamansiswa Teaching Principles in Instilling Character Education to Face Industrial Revolution 4.0’, in, pp. 18–24.

Putriani, J. D. and Hudaidah, H. (2021) ‘Penerapan Pendidikan Indonesia Di Era Revolusi Industri 4.0’, EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), pp. 830–838. doi: 10.31004/edukatif.v3i3.407.

Rokhman, F. et al. (2014) ‘Character Education for Golden Generation 2045 (National Character Building for Indonesian Golden Years)’, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, pp. 1161–1165. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.05.197.

Silfia, M. (2018) ‘Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0’, in, pp. 642–645.

Waruwu, W. A. K., Sari, S. M. and Jalaluddin (2020) ‘Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Pancasila Pada Siswa Di Era Revolusi Industri 4.0’, Jurnal Ilmiah Aquinas, 3(1), pp. 84–95. doi: 10.54367/aquinas.v3i1.634.

Zidniyati (2019) ‘Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar di Era Revolusi Industri 4.0’, Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar di Era Revolusi Industri 4.0, 3(1), pp. 41–48. doi: https://doi.org/10.29062/tarbiyatuna.v3i1.199.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.